Koja su ulja najzdravija?

Koja su ulja najzdravija?

Ulja se razlikuju u sastavu, proporcijama masnih kiselina te korištenju. Kako izabrati ulje najkorisnije za naše zdravlje?

Ulje je izvor mnogih vrijednih zdravstvenih sastojaka kao što su masne kiseline omega-3 i vitamin E. Vrijedno je obogatiti hranu s uljem, jer on sadrži korisne sastojke koje reguliraju kolesterol u tijelu i pomažu u sprječavanju kardiovaskularnih bolesti. Osim toga ulja igraju važnu ulogu u održavanju normalnog funkcioniranja mozga i očiju te pomažu spriječiti stvaranje slobodnih radikala.

Proporcije: relevantan kriterij

Maslinovo ulje, suncokretovo ulje, ulje od uljane repice su biljna ulja, koja se najčešće koristi u Poljskoj. Maslinovo ulje nije bio baš popularno, dok se nije pojavila informacija da ovo je najzdravije i najviše hranjivo ulje. U tom smislu nije loše ulje od uljane repice, koje je osim toga još jeftinije i svestrano. Ovo ulje sadrži polinezasićene masnoće u najkorisnijim proporcijama.

Sadrži ono više omega-3 masnih kiselina nego omega-6 masnih kiselina. Ovo je važno s obzirom na činjenicu da prednost omega-6 masnih kiselina inhibira pozitivan učinak omega-3 masnih kiselina (ovo se isto tiče: suncokretovog ulja, sezamovog ulja, kukuruznog ulja, sojinog ulja te ulja od koštica grožđa).

Omega-6 masne kiseline su korisne, ako se pojavljaju u ispravnim proporcijama sa omega-3 masnim kiselinama. Ulja od uljane repice najbolje ispunjavaju ovaj uvjet.

Prženje

Pečenje  i pirjanje su nesumnjivo zdravije načine pripremanja hrane nego prženje, ali nažalost mnogo manje popularnije. Prženje je popularan način pripremanja hrane u Poljskoj i teško je promijeniti ovu naviku. Ako kupujemo ulje za prženje, trebamo razmotriti nekoliko stvari. Prije svega, sastav visoke temperature ulja znatno varira na našu štetu. U njemu se stvaraju štetne masti, koje mogu pridonijeti razvoju raka i kardiovaskularnih bolesti.

Kada kupujete ulje za prženje uvijek odabirajte rafinirano, vruće ceđeno, što je manje osjetljivo na visoke temperature nego hladno ceđeno ulje. Ulje od uljane repice, ulje od kikirikija, rižino ulje i maslinovo ulje dobri su za prženje, pod uvjetom da su rafinirani. Hladno ceđeno ulja zdravija su, zato izbjegavajte pržene hrane i jedite ulje u salati ili s kruhom.

Prije nego što kupite ulje provjerite sve dostupne informacje na naljepnici te datum isteka. Čuvajte ulje na sjenovitom i hladnom mjestu jer može brzo postati upaljen. Nemojte dva puta koristiti za pruženje isto ulje.