Leća kakvu ne znamo

Leća kakvu ne znamo

U Poljskoj kuhinji, leća je i dalje vrlo malo popularna. Osim ako govorimo o poljskoj kuhinji za vegetarijance. Istodobno, ona je odlična, ne samo kao zamjena za meso. U kombinaciji s njim također ima smisla.

Leća je mahunarka, ali mi ju znamo uglavnom kao predstavnik mahuna. Dakle, pripada istoj porodici kao soja, grašak i grah. Čudno, ali pored toga da je više pristupačna od drugih (prije kuhanja obično nije potrebno namakati), ne uživa veliku popularnost u poljskoj kuhinji. A već kod naših susjeda u Češkoj to je prilično različito. Leća je kod njih osnovni sastojak za jelo koje se zove Čočkova polevka - tradicionalnu, masnu, izražajnu juhu s dodatkom kobasice. Leću najčešće susrećemo, međutim, u receptima orijentalnih jela. Njom se hrane Hindusi, koji su vješti u pripremanju povrća curry, a njihov klasičan način je dhal leća, obogaćena mung grahom i garam masalom. Također ju se jede na Magrebu i na Bliskom istoku, gdje se često javlja u kombinaciji s govedinom i ovčetinom. Egipćani pripremaju leću na juhi od peradi,s lukom, češnjakom, kuminom i korijanderom. Takvu osvježavajuću juhu poslužuju uz pitu, kruh i polijevaju sokom od limuna.

Osim toga, u kuhinjama svijeta leća se pojavljuje jednako u jelima sa mesom kao i onim vegetarijanskim. Dodaje se u salate, juhe, variva i kari. Može se od nje napraviti vegetarijanski burger, punjenje za krokete i knedle, pa čak i zamjena za kavijar. 9% sastava čini dobro apsorbirani, ali nažalost ne puno vrijedni protein. Međutim, da bi sastav aminokiselina u obroku od leće bio kompletan (ako se odreknemo mesa), samo treba dodati proizvode od žitarice, kruh, kašu ili rižu.

Pored proteina leća sadrži puno minerala. U njoj dominiraju magnezij, željezo, fosfor, cink i kalij. Osim toga, to je riznica folne kiseline i vlakana. Pogodna je za trudnice, dijabetičare, osobe na dijeti i anemične. Zahvaljujući niskom glikemijskom indeksu, leća zasićuje na dugo vremena, a također stabilizira razinu šećera u krvi. Veoma je niskokalorična - u 100 grama leće je jedva više od 100 kalorija.

Imamo nekoliko vrsta leća, koje se razlikuju drugačijim okusom i svrhom. Najlakše je kuhati leće, crvene i žute, koje će se jako brzo omekšati. Iz tog razloga, najbolje ju je koristiti za gustu juhu. Leća smeđa je jednostavno varijacija zrna crvene boje. Okus je sličan, ali ima više minerala. To je vrijedno namakati (dovoljno pola sata), a kasnije dugo držati u kipućoj vodi. Poput zelene, nakon kuhanja je pokretljiva i pogodna je za variva, pite, okruglice, razne nadjeve i hamburgere, kao i salate. Izuzetna u tom pogledu je je crna leća (beluga), koji kada je kuhana podsjetiti na Beluga kavijar. I imamo još iz Francuske zelene leće du Puy, koja se smatra kao najukusnija na svijetu. Njezini sladokusci su posebno stanovnici Auvergne i Midi, gdje je leća du Puy je jedan od najvažnijih specijaliteta.